2009. május 16., szombat

Kapros töltöttkáposzta bográcsban

Elkészült a kovászos káposzta. Nem most, még csütörtökön szedtem ki az üvegből, azóta a hűtőben várta a sorsát. Kapros töltöttkáposztát egészen addig nem ismertem, míg férjhez nem mentem. Anyósomnál ettem először és szerelem lett első kóstolásra. A hagyományos karácsonyi káposztába is szoktam tenni kevés kaprot azóta. Egészen megbolondítja.
Töltöttkáposztát mindenki főz szerintem és ahány ház annyi szokás. Íme az én káposztám bográcsban:
  • 2 kg darálthús (lapocka vagy dagadó)
  • 2 nagy fej vöröshagyma
  • 1 fej új fokhagyma (vagy 2 g régi)
  • 4 dl rizs (kerekszemű)
  • 4 tojás
  • só, bors
  • majoranna
  • őrőlt pirospaprika
  • füstölt oldalas
  • 1 kg kovászos káposzta (vagy hagyományos savanyú)
  • 20-22 levél
  • 1 fej vöröshagyma
  • 1 csokor friss vagy 1 ek. szárított kapor
Én mindig előfőzöm a rizst, így a töltelék nem lesz száraz, szaftosabb marad. Kerekszemű rizst szeretek használni, de ez ízlés dolga. Megpucolom és finomra vágom a két fej hagymát és fokhagymát. Kevés olajon puhára párolom, majd rádobom a rizst. (1 kiló húshoz egy 2 dl-es pohárnyit számolok.) Átforgatom, majd felöntöm egyszeres mennyiségű vízzel, dobok bele egy húsleveskockát és félpuhára főzöm, hagyom kihülni. Egy nagy tálba teszem a húst, a kihűlt hagymás rizst, a tojásokat. Sózom, borsozom, megszórom őrőlt paprikával és egy kevés majorannával. Annyival csak, hogy senki ne jöjjön rá, mi az ami megbolondítja a tölteléket. Találgatni szokták a vendégeim. Alaposan összekeverem, kóstolgatom, ha kell utána fűszerezem.
Az elkészült tölteléket a káposzta levelekbe töltöm. Egy fej hagymát megpárolok.
Jöhet a bogrács. Az aljába kevés olajat, zsírt teszek, ízlés kérdése. Erre jön a füstölt oldalas, nem kell túl sok, épp csak adjon egy kellemes ízt. Aki nem szereti a füstöltet az hagyományos oldalassal is készíteheti, de mindenképpen érdemes valamelyiket beletenni, mert megakadályozza, hogy leégjen a káposzta a bográcsban. Az oldalasra szórom az apró káposzta felét, ráteszem a megpárolt hagymát, erre jönnek a töltelékek, majd a maradék káposztával befedem. Felengedem annyi vízzel, ami ellepi. Ha a kovászoláskor nem tettem egész borsot, babért, csöves paprikát a káposztába, akkor most ezek is kerülnek bele.Ha szárított kaprot használok ekkor megszórom vele a tetejét, ha friss kaprot, akkor csak a felét teszem rá, másik felét csak az utolsó percekben, mikor már majdnem készen van.  Forrástól számítva jó órát főzöm, majd megszórom őrőltpaprikával. Még egy félóra fővés kell neki, de már sűrűbben forgatom a bográcsot, hogy a pirospaprika ne égjen az oldalához.
Természetesen friss, puha kenyér és tejföl is jár hozzá.

10 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Ez igen! Megint nem maradtatok éhen!
Isteni lehet ebből a kovászos káposztából, kaporral!
(Nem mellesleg tegnap harmadszorra sütöttem a Lala-kiflijeidet, annyira megszerettük. Az egész ház örülhetett neki. Nem 5 perc, de nagyon megéri!)

Palócprovence írta...

Megéheztem! :)

Ancsika írta...

Na, azért a Ti ebédetek sem volt semmi!!! :) Szívesen megkóstolnám!!!

barbette írta...

Szinte a számban érzem az ízét! Isteni lehet! A friss kapor ilyenkor nagyon finom,ízletes amikor még zsenge.Gratulálok Limara!

Raindrop írta...

Töltöttkáposzta, kapor, bogrács...
Azért ez már túl sok a jóból Limara! :)

Ráadásul utána epres süti, mostmár tuti leköltözöm Makóra! :D

Unknown írta...

Isteni volt a töltött káposzta.
Már el is fogyott mind:-))))

Unknown írta...

Paradicsommal nem főzi senki? És édeskáposztából? Mi csakis kizárólag édeskáposztába töltjük - tojás nélkül - és higított paradicsompürében főzve. Lehet friss vagy konzervparadicsomból is csinálni a pürét, vagy csak simán sűrített paradicsomból... és természetesen kaporral, füstölttel (de legutóbb ezt sem raktam bele). Mindenkinek csak ajánlani tudom... Szép napot.

Névtelen írta...

Nagyon jól hangzik, csak azt kérdezném, hogy mitől "kapros".
Sem a hozzávalók között, sem a leírásban nem találom a kaprot.
Mikor kell beletenni?

Limara írta...

Igazad van, elnézést javítottam. Mikor felengedem vízzel, akkor szórom meg kaporral, ha szárítottat használok, friss kaporral ekkor csak a felét teszem bele, majd a másik felét csak az utolsó pár percben.

Névtelen írta...

Köszönöm Limara, akkor most el is kezdem megfőzni...