2011. január 19., szerda

Narancslekvár

 Egy nagyon kedves rokonunktól kaptam ezt a receptet.  Sok narancslekvárt kóstoltam már, de ez eddig a legjobb mind közül.
Az elkészítése nem bonyolult, csak kicsit időigényes, mert három napon át készül, de mindenképpen megéri.
Hozzávalók:

  • 6-7 nagyobb narancs
  • 2 citrom
  • cukor
  • fahéj, csillagánizs (elhagyható)
Az alaposan megmosott narancsok héját egy zöldséghámozóval leszedem, ügyelve, hogy véletlenül se maradjon rajta fehér rész. Ugyanígy meghámozok egy citromot is. Egészen vékony kis csíkokra vágom a héjat. A meghámozott narancsokat a fehér részüktől is megszabadítom, majd felszeletelem., ugyanígy a meghámozott citromot is. Lemérem a héjjal együtt és ugyanannyi vízzel felengedem, a másik citrom levét belefacsarom. Letakarom és egy napig állni hagyom.

Másnap felforralom és 20 percig főzöm. Ismét letakarom és egy napig állni hagyom.

Harmadnap lemérem a súlyát, a vízzel együtt, és ugyanannyi cukorral felfőzöm. Én ekkor tettem bele a fűszereket, de ezek elhagyhatóak. Akkor van készen, ha porcelán tányérra cseppentve azonnal megdermed, ez kb. 30 perc.
Sterilizált üvegekbe töltöttem, lezártam, majd 5 percre fejtetőre állítottam. Száraz dunsztban hagytam kihűlni. 

42 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hű, ez nagyon fincsi lehet, én is kipróbálom.
Csak egy gyors kérdés: nagyságrendileg mennyi ideig kell főzni a harmadik napon, azaz Nálad például mennyi idő alatt érte el a megadott állapotot?

Köszi, Dóri

Daisy írta...

Nekem is van egy hasonló receptem, amiben benne vannak a csíkokra vágott héjak és ettől nagyon finom, enyhén kesernyés ízű lesz a lekvár.
Nekem grépfruit is van benne.
Jó, hogy ma már nem csak baracklekvárt főzünk.

Unknown írta...

Már karácsony előtt elkezdtem ezen a narancslekvár projecten gondolkozni! ... és tessék, itt egy jó kis recept!

Ma már megint szólnom kellett a tótkomlósi ismerősünknek, hogy elfogyott a lisztem!!!

bévé írta...

Na tessék, beelőztél. :)))) Gondoltam, ha már narancslekvár a blogom címe, illene egy narancslekváros receptet is feltennem.
Én egyébként - minden recepttel ellentétben - nem szedem le a fehér részét. Elég sokat veszít a keserűségéből főzés közben. Mi egyébként keserűen szeretjük.

m.k. írta...

klassz

Unknown írta...

En minden karäcsony elött fözök Skot-narancslekvärt, amit az iden keves Whiskyvel is megbolonditottam. A mamänak (akit szinten Libor Märiänak hivnak),nagyon izlett.:)

fevi írta...

Na Marcsi, holnap mehetek a Sparba én is narancsot venni. Megfertőztél!!!

Lora írta...

Fantasztikus!
Már rég óta kutatok olyan narancslekvár recept után, amiben nincs semmi dzsmfix, csak maga a gyümölcs és cukor. Köszönöm, hogy megosztottad ezt, a napokban biztosan elkészül nálunk is :)

a Vica írta...

Kedves Limara!
Nagyon szimpatikus ez a lekvár és holnap-holnapután neki is állnék, mert nálunk éppen most van a nagy vödrös narancs akció a spárban és nem tudtam ellenállni, néhány napja vettem egy vödörrel. Csakhogy ez a 2 citrom nem teljesen világos... :(
Az egyik héja lekerül, de többet erről a citromról nem tudunk. A másik citromnak pedig csak a leve lett kifacsarva. Vagy a héjatlan citrom is a narancsokkal együtt szeletelődik?
Előre is köszönöm a segítséget!

Tündi Daika írta...

Sok ilyet ettem Angliában, láttam is a tvpaprikán hogyan készitik, de igy hogy feltetted, biztos el is készül. Örök hálám.

Limara írta...

Köszönöm szépen, nagyon kedvesek vagytok!:)
Dóri! nem nagyon emlékszem, olyan 30-40 percig talán. Minél tovább főzöd, annál sűrűbb lesz.
Klári! igen, én is imádok lekvárt főzni:)
Edit! Ez nagyon jó, akkor jó sokat sütsz!:))
Salsa! Én készítettem már olyat is, de az a kukában végezte, senkinek sem tetszett, de ízlések és pofonok....:))
m.k.! Köszi!:)
Judwil! Mitől skót a lekvár? A whiskytől? Nagyon jó ötlet!:)
Tényleg!!? Üdvözlöm a nagyidat, nem rokon véletlenül?:))
Fevi! Szuper, de előbb kávé!:))
Lora! remélem tetszeni fog!:))
Vica! igazad van, nem egyértelmű. Azt a citromot is fel kell szelni és a narancsok közé tenni, aminek lehámozzuk a héját. A másiknak csak a leve kell.

Limara írta...

Tündi! Örülök!:)

Névtelen írta...

Limara, ez nagyon klassz recept! A fehér héján kívül te leszedted a gerezdek közötti hártyát is, hogy csak a tiszta narancshús maradjon, vagy az mehet bele?

Zsiri írta...

Mindenképpen kipróbálom, már régóta keresem a "tuti" narancslekvár receptjét :)
Egy másik dologban szeretném a segítségedet kérni. Szeretném, ha a családom mostantól házi, egészséges, kalóriaszegény kenyeret enne. Szeretjük a fehérkenyeret is, de sajnos ez meglátszik az ember fenekén is :) Melyik receptedet tudnád ajánlani, ami mondjuk rozslisztből vagy egyéb, kevésbé kalóriadús lisztből készül?
Előre is köszönöm!

Limara írta...

Kedves Névtelen! nem, nem szedtem le, de teljesen eltűnt a lekvárban, nem látszanak a hártyás részek.

Zsiri! Sok recept van, ami egészségesebb, kezdve az egész tömör ukrán rozstól a lazább tönkölyig. Az összes receptnél a kenyerek között tudsz válogatni. A magvas rozskenyér vagy a sokmagvas rozsos a kedvencem:)

BeckZsu írta...

A fűszereket leszámítva ugyenilyen recept szerint szoktam én is főzni, de nem hagytam még állni közben egy-egy napot. Annak mi a szerepe szerinted?

Janka írta...

Szia Limara!
Én is a vízben állásról szeretnék kérdezni? Ettől elmegy a keserű íze? Csak, mert párom nem szereti a keserű narancslekvárt...ha ázik vőzben a narancs főzés előtt, akkor nem lesz annyira keserű? Vagy ahhoz hártyamentesíteni kéne? Van valami tanácsod?

Tanó Móni írta...

Hú ez nagyon fincsi lehet, van is otthon narancs:)hétvégén kész is lesz:)köszi Limara!

Limara írta...

Zsu! Szerintem veszít a keserűségéből is a narancs, és egészen áttetsző, zselés állagú lesz a lekvár így. A régi receptem szerint én sem hagytam állni, annak nem volt ilyen szép színe, nem volt áttetsző...

Janka! Nem hártyáztam és nem keserű a lekvár, de hártyázva is kipróbálhatod szerintem.

Móni! remélem tetszeni fog!:)

goa írta...

Kedves Limara, megfőztem a narancslekvárt és nagyon finom lett. Fele narancs-fele vérnarancsból főztem, és annyit csaltam az idővel, hogy egy nap vízben állás után másnap reggel és este főztem meg. Szerintem nem keserű, nagyon intenzív ízű, áttetsző, szép zselés lett. Megsütöttem mellé a levendulás fonatot, együtt páratlan reggeli! Ebédre pedig holland fánk volt, ami veszélyesen finom, nem lehet abbahagyni. Köszönöm a klassz recepteket!!!

Limara írta...

Kedves Goa! Csodás lehet vérnaranccsal, sajnos errefelé azt nem kapni. Örülök, hogy tetszenek a receptek!:)

Névtelen írta...

Kedves Limara!

Tegnap elkezdtem készíteni ezt a lekvárt, de már látom, hogy nem csak egy-két aprócska üveggel lesz belőle. Hogyan kell befejezni az eltevését, hogy ne romoljon meg hamar? Tegyek bele egy késhegynyi szalicilt?
Köszönettel:
Ági

Limara írta...

Ági! Én nem tettem bele, sterilizált üvegekbe töltöttem, lekötöttem, majd 5 percre fejre állítottam. Ezután száraz dunsztban hagytam kihűlni. Ha bizonytalan vagy, akkor nyugodtan tegyél bele pici tartósítót.

Névtelen írta...

Kedves Limara! Időközben elkészült a lekvár, mondhatom, igazi különlegesség! Kicsit tovább főztem azt hiszem, a kelleténél, mert szinte karamellizálódott benne a cukor, nagyon sűrű, és rendkívül intenzív ízű lett, szinte a kandírozott narancshéjhoz tudnám hasonlítani. Ezért ezt az adagot nem elsősorban lekvárként, inkább süteményekbe, krémekbe ízesítőként fogom elhasználni szerintem. Egy kérdésem lenne: szerinted mennyivel lehet csökkenteni a cukor mennyiségét ahhoz, hogy még jó állagú legyen, és ne legyen keserű? (Most egyáltalán nem az, pedig nem volt türelmem a legapróbb fehér részketől is megszabadítani a narancsokat.)Nekünk ezzel a cukormennyiséggel ugynais túl édes lett. Ja igen, és végül tettem bele egy késhegynyi tartósítót is:)

Ági

Névtelen írta...

Kedves Limara! Sajnos nekem nem sikerült a narancslekvár, pedig pontosan lemértem mindent, követtem az utasitásokat, de nem dermedt meg, folyós maradt. Azért nem volt szivem kiönteni, mert nagyon finom lett. Kiváncsi vagyok hogy eláll-e igy is. Nem tudom, hogy a narancs fajtája befolyásolhatja-e, vagy mi lehetett a gond. Üdv. Györgyi

Limara írta...

Györgyi! Semmiképpen se dobd ki, szerintem még állás közben is fog sűrűsödni! Nem tudom mi lehetett a gond....

Névtelen írta...

Szia Limara! Még szerencse, hogy nem dobtam ki. Teljesen hig volt, mikor betettem a dunsztba, nem nagyon bizakodtam, de gondoltam, olyan finom, hogy ha nem romlik meg, akkor biztos igy is felhasználjuk. Mire kihült teljesen "megzselésedett". Ugyan csaltam és tettem bele pektint, de melegen semmi jelét nem mutatta, hogy hatna. Nagyon köszi a receptet és a többit is. Nem szoktam kommentelni, de rendszeres látogató vagyok és már nagyon sok receptedet kipróbáltam és eddig mindegyik isteni volt. Györgyi (from NZ)

Limara írta...

Akkor jó! Gondoltam, hogy így lesz, de nagy kő esett le a szívemről!:))
Örülök Neked, köszönöm!:)

goa írta...

Igen, csak akkor zselésedik meg, ha már teljesen kihűlt, nálam is ez volt a tapasztalat. Én spóroltam a cukorral, 3 kg volt a narancs a második főzés előtt, és csak 2 kg cukrot tettem bele. Így nagyon finom, és eléggé zselés állagú lett.

Kissné Magdi írta...

Kedves Limara!Nemrég láttam a paprika TV-én a kenyérsütésedet,azóta próbálom beszerezni a hozzávalókat és a felkészűlést követően megsütöm az
öregtésztával a recepted szerint a
kenyeret.A Magadról elárult 7 pontból mindenben én is ugyan azt
mondhatom el kivéve a vasalást,
nekem a cipőpucolás a rémálmom.
Köszönöm,hogy Rád találtam,üdv.Magdi További sikereket

Limara írta...

Kedves Magdi! Köszönöm szépen!:) Igen, a cipőpucolás is belefér a sorba!:))
Remélem, mesélsz majd a kenyérről!

Névtelen írta...

Az enyém nem zselésedett meg, folyik mint a víz, pedig 50 percig főztem a végén. Most kiöntöm őket és teszek bele dzsemfixet, csak így megspórolhattam volna a 3 napos szórakozást vele.

Limara írta...

Hűlés közben fog kocsonyásodni, nem kell bele a dzsemfix

pbzsozso írta...

sziasztok!
nekem is folyós lett, igaz, én 2 kg cukorral próbálkoztam 3 kg helyett, minden mást pontosan úgy csináltam, mint a receptben van.
De visszaöntöttem minden lekvárt az edénybe, összefőztem a plusz 1 kg cukorral és 1 órán keresztül főztem, biztos ami biztos, és így JÓ LETT! :)

Emlékek Konyhája írta...

Kedves Limara!

Érdeklődnék, hogy ebből kb. üveggel tudtál elrakni ?

Gondolkozom, azon,hogy ezt csinálok karácsonyra , és hogy mennyi narancsot vegyek :)

Köszönöm!

Limara írta...

Szia! 2-3 kisüveggel lesz belőle.

modimoo írta...

Kedves Limara! Mennyire lesz darabos vagy homogén ez a narancslekvár? Köszi: JJudit

Limara írta...

Mint a képen is látszik, a narancshéj darabkák látszódnak benne csak..

Névtelen írta...

kedves Limara! megcsinaltam a lekvart, az ize eszmeletlen finom, viszont a rostok nem oldodtak fel es nem kocsonyasodott be, folyik. En sokkal kevesebb cukrot hasznaltam, de ugy tudom, h a citrusfelek hejaban levo pektintol kellett volna kocsonyasodnia...igaz, a hejakat nem vagtam, mivel nagyon vekonyak voltak, de belereszeltem az osszeset...szerinted mi lehetett az oka, h nem lett homogen, attetszo es suru? koszonom a segitseget! udv: Evi

Limara írta...

Pont azért, amit írtál. A citrusoknak nem magas a pektintartalma, ezért kell hozzá ennyi cukor. ha nem teszel bele ennyit, akkor kell zselésítő.
Akármilyen vékony a héja, a fehér résznek, a kicsinek sem szabad belekerülnie, attól lesz olyan homályos színű..

Névtelen írta...

nagyon koszonom a gyors valaszt, akkor megprobalom megegyszer :) esetleg abban tudnal nekem segiteni, hogy hol kapok pektint? egy hete keresek, de sehol sem kaptam... koszonom!!! udv: Evi

Limara írta...

Sajnos fogalmam sincs, erre még soha nem láttam...talán reform vagy bio boltokban...