2012. január 28., szombat

Update kenyér


Akik régebb óta olvasnak, azok tudják, hogy szeretem, ha egy-egy kenyérre, péksüteményre felkérést kapok. Egy megkeresést eddig rendre hárítottam, pedig az elmúlt hónapokban sokan kerestek meg vele. Az oka igen egyszerű, nem ismerem ezeket a termékeket, sem a lisztjüket, sem pedig mást. Végül mégis belevágtam, a legutolsó levél íróját nem tudtam visszautasítani.
Elmentem, vettem Update Master Mix lisztet. Fél kilós kiszerelés (szerény véleményem szerint csillagászati áron). Azt írja, hogy ezt egy kiló hagyományos liszttel lehet keverni. Néztem az összetételét, csupa-csupa szója. Forgattam a dobozt, sehol egy recept, egy útmutató. Őszintén szólva ezen nem kicsit elcsodálkoztam, hiszen a liszt meglehetősen drága ahhoz, hogy kísérletezgetéssel elpocsékoljuk. legalább egy alap kenyérreceptet rányomtathatnának..
Jobb ötlet híján a jól bevált kenyerem mintájára kezdtem összeállítani egy tésztát. Kenyérsütőgép üstjébe készítettem:

  • 25 dkg BL 80 kenyérlisztet
  • 25 dkg Master Mix lisztet
  • 2 tk. sót
  • 20 dkg rozskovászt (vagy öregtésztát)
  • 2 ek. olajat
  • csipet aszkorbinsavat
  • 1,2 dkg friss élesztőt
  • 1 ek. sikért
  • és összesen 5,5 dl vizet
Vízből először csak 3 dl-t, bár gyanítottam, hogy ez kevés lesz. Jól is sejtettem, mert a 3 dl úgy eltűnt, hogy a tészta csak morzsás lett. Végül jó 5,5 dl-t felvett a tészta. Hagytam, hogy a gép 20 percig dolgozzon. Az utolsó öt percben hozzáadtam 1-1 ek. napraforgó-, len,- szezám,- és tökmagot. Ezeket természetesen el is lehet hagyni.
A bedagasztott tésztát, aminek egyébként meglepően jó volt az állaga, kelesztőtálba tettem és 45 percig hagytam pihenni. 

Ezalatt szépen megkelt, de nyilván nem annyira, mint egy hagyományos kenyértészta:


A kezemmel ellapogattam és hosszúkás veknit formáztam belőle:
A jénai edénybe tettem és hagytam egy órán át kelni. 45-50 perc után pengével bemetszettem:
Egy másik alkalommal kelesztőkosárba tettem:
Egy óra alatt ott is szépen megkelt:
Ezt a kenyeret egy sütőpapírral bélelt tepsire borítottam át.
Mindkét alkalommal 230 fokos sütőben kezdtem sütni. A jénainak 40 perc után levettem a tetejét, a hőfokot visszavettem 200 fokra és további 20 percig sütöttem.
A tepsin sültnél 15 percig sült a magas hőfokon, ezután vettem vissza 200 fokra és sütöttem további 40-45 percig.
A kisült kenyér egészen jól nézett ki:
A tepsis:
Rácson hűtöttem ki őket.

A teljes kétségbeesés akkor következett, miután megvágtam őket. Bár viszonylag laza szerkezetük lett, de a bélzetük rendkívül nyirkos, a talpánál szalonnás volt.

Túlkelesztés nem okozhatta, mert a kenyér héja szép fényes, külseje ropogós, a bevágások szétnyíltak.
Bosszantott, nem is kicsit, de úgy döntöttem, hogy ennyi elég volt, nem kísérletezek vele tovább.
Aztán meghallottam, hogy kisvárosunkba látogat Norbi és Réka az üzlet hivatalos megnyitójára. Levágtam a kenyérből pár szeletkét és lesz ami lesz alapon elindultam a megnyitóra. Azt gondoltam, hogy megmutatom nekik, és megkérem őket, adjanak tanácsot, mit kell másként csinálni. Arra viszont nem számítottam, hogy ekkora tömeg lesz. A bejutás megkérdőjeleződött.
Néhány ismerőssel beszélgettünk a tömeg szélén, közben az üzlet vezetői nagyon elegáns módon a kint rekedteknek is hoztak kóstolót pogácsából, tortából és fánkból. Legnagyobb meglepetésemre (mint említettem eddig nem ismertem ezeket) a pogácsa ugyanolyan állagú volt mint a kenyerem. Bár nem szokásom zsebre dolgozni a kóstolóból, most mégis elhoztam egy-egy darabot bizonyítéknak:

Óvatosan megemlítettem a körülöttem lévőknek, majd elő is vettem megmutatni. Jó páran, akik az Update módszer szerint étkeznek, megdicsérték az általam addig rettenetnek tartott kenyeremet. Volt aki megkérdezte, hogy mikor sikerült bemennem és kenyeret vennem... ezek szerint nem is lőttem nagyon mellé?
Hivatalos igazolást sajnos nem sikerült beszereznem, mert mire bejutottam az üzletbe Norbi és Réka a hátsó ajtón már eltávozott....
Szóval tőlem ennyi telt,  többet nem is akarok vele foglalkozni, de ha valaki tud jobb receptet ehhez a liszthez, ne habozzon, ossza meg velünk!

31 megjegyzés:

Nóra írta...

Már használom egy ideje ezt a lisztet, és én a Te jól beváltadat veszem alapul. Az 50 dkg lisztből mindössze 5-10 dkgot cserélek ki erre, abból is a tönkölyből vonom le ennek a súlyát. Minden más változatlan.
A kenyér kicsit szivacsosabb állagú, sokáig eláll, változatlan minőségben. Persze, nem lehet összekeverni az eredeti ízzel és recepttel, de előnyére válik, hogy sokkal kevesebb kenyérrel is jól tudunk lakni, és sokáig dolgozza fel a szervezet, így sokáig tart a teltségérzet. Váltogatom a finomabb kenyerekkel, de én megszerettem ezt is.

zsuzsi írta...

Miert akarsz (jo esellyel genkezelt) szojalisztet hasznalni, csillagaszati aron? Nem kekeckedes, tenyleg erdekel. Nekem legalabb 10 kbozo lisztem van itthon, nemelyik nem is olcso, varialok veluk allandoan, de eszembe nem jutna azt megvenni.

Névtelen írta...

Ezek szerint Te nem igazán tudod
milyen a JÓ KENYÉR.

Limara írta...

Zsuzsi! Nem akarok, írtam is!

Kedves Névtelen! Milyen a jó kenyér?

starfi írta...

mert a kedves névtelen szerint ez lenne a jó kenyér?? HA HA HA!

Alíz, Erdélyből írta...

A "kedves" névtelen épp jó helyen teszi fel a kérdést, mert ha a Kárpát-medencében valaki tudja, milyen az igazi, jó kenyér, az Limara, nem más. Szíveskedjék megnézni, mi a blog neve és hány rendszeres olvasója van, mielőtt ilyen buta kérdéseket tesz fel. :)))

starfi írta...

itt 2037 többnyire önmagát, az arcképét, a nevét, a blogját vállaló egyén úgy gondolja, hogy valaki, akkor Limara tudja, milyen a jó kenyér. mert ha körbenéznél igen tisztelt névtelen, akkor eddig Limara mind gyönyörű, fantasztikus kenyereket készített! pont.

Nóra írta...

Hűha, ez pont olyan kezd lenni, mint Norbiék fb oldalán a kommentek. Szerintem azt senki nem vonja kétségbe, hogy Limara kenyereinél nehezebb finomabbat, szebbet találni és kóstolni, de vannak (élet)helyzetek, amikor kénytelenek vagyunk az örömökből visszavenni, mint pl. az egészségünk érdekében.
Mindig van, aki azt mondja, hogy az update termékek tele vannak génkezelt és ki tudja, milyen más szeméttel is, de honnan tudjuk, hogy a boltban kapható bármilyen termékben mi van? Azokon a kifliken egy apró cédula sincs, hogy miből, milyen adalékokból készült. Honnan tudjuk előre, melyiktől leszünk betegek?
Azért azt lássuk be, hogy az update termékek ugyan elég újak, és nem tudjuk, mi bajunk lehet tőle a jövőben, de azt látjuk, hogy a korábbi étrendünk után bizony rengeteg (súlyos) beteg van az országban.

Frivolina írta...

Szeretnék névtelentől látni egy általa sütött kenyeret.

Névtelen írta...

Kedves Limara!
Én is a TE receptjeid alapján sütöm a kenyeret,és az egyszerű rozskenyér kivételével mindegyik sikerült, a családomnak is nagyon ízlik, KÖSZÖNÖM! Nem vagyok update követő de előtte én kipróbáltam a SZoó Judit félét. Az ő lisztje állítólag nem olyan drága. A kenyér sikerült, igaz szerintem sokáig nem áll el, de ízletes. A liszt nem szójából van, hanem természetes alapanyagokból, legfőképpen zabpehelyből. Hátha tudtam valakinek segíteni....

kryxi írta...

Én is próbálkoztam már az Update liszttel, de a csirkék ették meg a belőle készült kenyérféleséget. Így én maradok Limara jól bevált kenyereinél. Egyébként sem szeretem a szóját, de a csirkéknek bejön.

Limara írta...

Köszönöm szépen a kedves hozzászólásokat! :)

Csak, hogy még jobban hangsúlyozzam! Én nem akarok és nem is fogok Update péksüteményeket, kenyereket készíteni, nekem nem tetszenek. De! Kaptam nagyon kedves felkérést, többet is, ami után úgy éreztem, hogy segítenem kell a legjobb tudásom szerint, amit a házi kenyérsütés terén összeszedtem. Segíteni, ez volt a lényeg. nem tisztem senkinek sem előírni, senkire sem rátukmálni az én elveimet, mint ahogy én sem szeretném, ha rám akarná valaki erőltetni a sajátját.
Vitát pedig végkép nem akartam indítani arról, hogy jó vagy sem a módszer.

Névtelen írta...

Kedves Limara!
A szalonnás talpra és az állagra a válasz a sikér hiánya a szójalisztben. A felesen felkevert búzaliszt már nem tudja " felvinni" ezt a sok szójalisztet. A családunkban 3-2 a lisztérzékenyek javára. Amikor kiszürtek bennünket akkor tudtam meg mi a glutén, ami a búza csodájának a sikérnek egyik fehérjéje. A sikér, amitől a kenyér rugalmas és az a csoda lesz, amit láthatunk itt a blogban a fényképeken. A szójában és azokban a lisztekben, amiket a lisztérzékenyek használnak nincs sikér. Guárliszttel, Xantánnal, lupinliszttel keverve az update kenyérhez hasonló állagú kenyeret lehet sütni. Ezek a lisztek vizzel keverve géles anyagúvá válnak , s valamiféle rugalmasságot adnak a kenyérnek. Az update liszt ára szerintem irreális, bár szabad választás. A lisztérzékenyek 1200-1500,- forintos lisztje is nagyon drága, itt sajnos nincs más választás.

Névtelen írta...

Én voltam az egyik aki arra kért,hogy próbáld ki a DIABETTRADE fogyi diabetikus sütőlisz keveréket.Amikor a férjem cukorbeteg lett nagyon nehezen fogadta az életmód váltást.Neki próbáltam elfogadható minőségü/nem nedves/kenyeret készíteni.Mert ebböl a lisztből készült kenyér alacsonyan tartja a vércukor szintjét és megenged némi nassolást is.4 éve kisérletezem sok féle géppel,kézzel,sütési móddal.Azt hiszem mára elfogadható a kenyerem.Köszönöm a sokféle kenyér,péksütemény bemutatását mert lépésről lépésre közelebb vitt a gyártási folyamathoz.Ehez a liszthez jó gép kell és egy légkeveréses sütő.Fél éve szert tettem mind kettőre.Sajnos nemtudok képet feltenni.Igy csak leírom,hogy én hogy csinálom.170g liszt keverékhez,260g Bl55,11g száritott élesztőt,ts kanál örölt köményt,210g előző nap készített és megkelt kenyértésztát teszek hozzá.A dagaszto tálba 1 ts só,1 ek 10%os ecetet,350ml vízet teszek és 10perc alatt gomboccá dolgozza a gép.Kelesztő tálban 1,5-2 órát kell,kiveszem a kezemmel ellapogatom,összehajtom,feltekerem szorosan,ellapogatom és még egyszer szorosan tekerem nyujtom ,hogy viszonylag hosszukásabb kenyeret formázzak.Én egyszerre 2 db ot készitek.A peremes nagyobb méretü tepsibe teszem középen egy dobozos tej mellette kétoldalon a formázott tészta letakarom,és hagyom duplájára kelni 1,5-2 óra.160 fokon légkeveréssel sütöm 2órán át.790g os egy kenyér.Ha bármiben el tértem ,más liszt,élesztő,rövidebb sütési idő,megformázás,"öreg tészta"hiánya a kenyerem nedves maradt.Bocsánat a levelem hosszá ért nem szoktam írni pláne nem ennyit.Tudom,hogy nem erröl a kenyérlisztről volt szó,de ez a liszt keverék is hasonlóan viselkedik a feldolgozása során.Alkalmam adódott,hogy köszönetet modjak a tanácsaidért,kisérleteidért,segítségedért.Udvardyné Ági

Limara írta...

Kedves Névtelen! Igen, tudom, hogy a szója nem tartalmaz sikért. A lisztkeverékre rá van írva, hogy hozzáadott sikért tartalmaz, és még én is adtam hozzá.
Igazad van, gyalázatos, hogy a lisztérzékenyeknek horribilis áron kell venniük a nekik való lisztet. Tudom, mert egy ideig én is sütöttem a fiamnak....

Limara írta...

Kedves Ági!
Hálásan köszönöm a hozzászólásodat! Látod, az eszembe sem jutott, hogy lassú tűzön süssem sokáig, így esetleg nem lesz szalonnás. Én a hagyományos kenyerek sütési hőfokát vettem alapul! :)

NEDUDDGI írta...

Nagyon tiszteletre méltó az a hozzáállás ahogy Limara viszonyul a kenyérhez, és számomra ez volt az a momentum, ami miatt szinte csak neki hiszem el, hogy igenis az kenyér amit csinál. Nagyon örülök, hogy felvállalta azt a nehéz feladatot, hogy liszt érzékeny, vagy egészségükért felelősen gondolkodó emberek kérésére kísérletbe kezdett másfajta kenyér elkészítésére, de pusztán csak felvetném, hogy nagyanyáink, hogy tudtak, "egészségtelen" kenyér és ételek sokasága mellett is egészségesek maradni? Az életmód megváltozásában kéne keresni a megoldást, és nem egy táplálékban, amit nem véletlenül ünnepelnek augusztusban, és áldanak meg az egyházak. Én nem a "modern" táplálkozás prófétáinak hiszek, hanem az ember mértéktartó táplálkozásában.
Maradok 10-telettel NEDUDDGI

Limara írta...

Neduddgi! Köszönöm szépen! Egyetértek!

Névtelen írta...

Kedves Neduddgi!
Nálad a pont! :) Szerintem sem a kenyértől van elhízva az ország lakosságának túlnyomó része,hanem konkrétan az ész nélküli zabálástól! Én személy szerint nagyon kevés kenyeret eszem,de ha valaha egy Limara keze közül kikerülő kenyércsoda közelébe jutnék,biztos nem utasítanám vissza :) Szerintem az már művészet amit ő a kenyerekkel művel!
Timi.

Dius írta...

Kenyeret ugyan még nem, de bejglit, pizzát, palacsintát, piskótát és muffint is sütöttem már ebből a lisztből. Nekem az a tapasztalatom vele, hogy a folyadékot másképp veszi fel, általában több kell hozzá, mint a hagyományos lisztekhez, de csak nagyon módjával szabad adagolni hozzá a többletet.
Azoknak, akik szerint "isten ellen való vétek" ez a liszt: a cukorbetegeknek, és a diétázóknak nagy segítség, mert valóban nem nyomja fel a vércukorszintet (szemben a hagyományos fehér és teljes kiőrlésű lisztekkel). Én sem rajongok Norbi és Réka stílusáért, de el kell ismernem, ezek a termékek segítenek, és élhetőbb életet adnak az arra rászorulóknak. :)
Egyébként a kenyered (mint mindegyik másik) nagyon szép lett. :)

NEDUDDGI írta...

Dius ne beszéljünk el egymás mellett akinek fontos, a betegsége, vagy más okból, hogy ilyen, vagy más lisztet használni, annak igenis fontos, ez, és nem véletlen, hogy limarát kérik meg, mert ha ma Magyarországon tud valamit a kenyérről valaki, akkor Ő az és ezért én nagyon becsülöm az igyekezetét, most már elmondhatom, miután hónapok óta csinálok magunknak kenyeret, és péksüteményt, amit limara írásai, és útmutatásai szerint kezdtem el, hogy kezdem érezni, a kenyér létrehozásának misztériumát, de ne feledjük régen a kenyeret, "csak egyszerűen" az életnek nevezték. Félre értettél abban, hogy én nem isten elleni véteknek tartom azt a lisztet, hanem szükséges, fontos rossznak istennek ehhez sok köze nincs.
Maradok továbbra is 10-telettel NEDUDDGI

Vikimók írta...

Kedves Limara!
Biztos vagyok benne, hogy a megnyitón körülötted állók őszintén dicsérték a kenyered. Kóstolás nélkül tudom, kihoztad belőle, amit lehet. Egyébként az, hogy kinek mi a jó kenyér, attól függ, mit szokott meg. Nálad és azoknál, akik a receptjeid szerint maguk sütik a kenyeret, péksüteményt (kb. 3 éve én is ezt teszem), nagyon magasan van a mérce. De sokszor tapasztaltam a környezetemben, hogy gyenge minőségű bolti kenyértől el vannak ájulva az emberek, mert a sütés után pár óráig még foszlós és illatos (másnap már morzsálódik, szétdől, és az íze sem jó).
Az update termékek sok embernek segítenek, de én is azt gondolom, akinek nem orvosi javaslatra kell elhagynia a hagyományos liszteket, jobban jár, ha jó és finom kenyeret eszik mértékkel, mintha azzal áltatná magát, hogy update temékek fogyasztásával mindent megtett az egészségéért (karcsúságáért). Vikimók

Zebi írta...

Kedves Limara,

Tiszteletre méltó, hogy megpróbáltad és megírtad a tapasztalataidat. Említették itt a Kilófaló lisztet ( Szoó Judit terméke ), én azt használom már két éve ( mielőtt kapható volt a könyvben volt a recept, lehetett otthon keverni ) és nekem bevált. Persze itt több keverékről van szó, más az alapliszt, a kenyér- és a kelttésztaliszt Nagyon sok receptedet alakítottam át sikerrel és büszkén közöltem - és belinkeltem - mindig, hogy ez a Te recepted, csak "kilófalósítva" lett, kezdve a hajtoványtól a kakaós csigáig és még sorolhatnám.
Arra gondoltam, hogy azzal a liszttel is tehetnél egy próbát, mi kilófalósok nagy örömmel vennénk.
Maradok nagy tisztelettel
Ábrahám Imre ( Zebi )

Bocika írta...

Neduddgi! Teljesen egyetértek veled. Beszélgettem sokat a nagymamámmal (86 éves elmúlott) és ők is az "egészségtelen" fehér lisztből készült kenyeret ették, és elhízva nem voltak. Miért? Mert mértéket tudtak tartani (muszáj is volt) mellette sokat mozogtak. Most ez a hiba, nem tudjuk hol a határ!!!! Én kb. egy éve elhatároztam hogy ezen egy kicsit változtatok. Nagyon nehéz, de sikerül megálljt parancsolni egy-két szelet süti, péksütemény után, vagy tényleg kevesebbet eszem (nem éhezem, de egy tányér után már megállok) valamint hetente kétszer tornázni járok. Eredménye -6 kiló, centikben meg tényleg látványos (csípő, has: -10-10cm, derék: -8cm) De ha vendégségbe megyünk és látom hogy a háziasszony kitett magáért a sütikészítéssel megtisztelem annyival hogy egy szeletet meg is eszem!
Hajrá Limara!!! Várjuk a további jobbnál jobb recepteket!
Zsu

Katalin írta...

Gyönyörű dolgokat sütsz, nem győzök csodálkozni!

Limara írta...

Köszönöm szépen, nagyon kedvesek vagytok!

Zebi! hallottam már a kilófaló lisztről, ki fogom próbálni azt is! :)

Newsee írta...

Kedves Limara!

Irányítsd át az ismerősödet Bodza blogjába: http://bodzablog.freeblog.hu/categories/sutode/
Talál itt mastermixszel készítve többféle kenyeret, kifliket, hamburgerzsemlét (a te recepted átalakítva), csigákat. Majd' mindegyiket kipróbáltam, jól működő receptek.
A folyadékkal nagyon óvatosan kell bánni, eleinte rendszeresen túladagolja az ember, ettől lesz nyirkos, szalonnás a végeredmény.
Búzasikérrel nem érdemes tovább növelni a liszt már így magas fehérjetartalmát (pl. keserűbbé válik), főleg, hogy a kiskereskedelemben árusított búzasikérekben a glutén "döglött", csak az úgynevezett vitális gluténnal/búzasikérrel lehet a csökkent gluténtartalmat javítani. Hazai beszerzési lehetőséget nem találtam rá, külföldről a postaköltség irreálissá teszi az árát.

Newsee

Névtelen írta...

Limara,

Nagyon várom a kilófalós próbálkozást. Annyit még, hogy a liszthez plusz fehérliszt nem szükséges.

Üdv,

Zebi

BabaAndi írta...

Szia, érdeklődni szeretnék, hogy van-e arra receptvariáció, ha nincs öregtésztám, csak élesztőt raknék bele?
Most kísérletezek az update kenyér sütéssel, és nagy segítség lenne egy szakembertől :-)
Köszönöm, Andi

Limara írta...

Kedves Andi! Szakember nem vagyok és őszintén szólva ebben a kenyérben nem is szeretnék lenni, de az az általános szabály, hogy ha elhagyod az öregtésztát vagy kovászt, akkor az élesztőt duplájára kell emelni!

Doki írta...

Szeretnék röviden hozzászólni a liszt témához. Nem szükséges update liszt használata ahhoz, hogy a cukorbetegek száméra fogyasztható legyen a kenyér. A természet mindent megad nekünk, amire szükségünk van. Abban is biztos vagyok, hogy sokkal jobb és egészségesebb egy természetes termék, mint a mesterségesen létrehozott, összekutyult dolgok. Nagyanyáink még süthettek tönkölylisztből, ami a cukorbetegek számára az egyetlen elfogadható alapanyag a kenyér készítésénél és az egészséges fogyáshoz is nélkülözhetetlen. Természetesen alacsony glikémiás indexe miatt mértékkel fogyasztva nem emeli a cukorszintet és élettani hatása összehasonlíthatatlanul jobb bármilyen "keverékétől". Könnyű dolgozni vele és bármilyen ételben helyettesíthető vele a liszt. A rendszeresen tönkölykenyeret fogyasztók igazolhatják ennek a csodálatos növénynek a jótékony hatását (tönkölyből készült termékek is elengedhetetlen részesei annak az életmódnak, ami által sok betegségből kigyógyultak már emberek, példának akár a cukorbetegséget is említhetem!)Egészséges életmód tanácsadással foglalkozok és így saját tapasztalatból tudom igazolni a fent említetteket. Mindenkinek ajánlom a tönkölykenyér fogyasztását, saját egészsége érdekében.