2012. február 21., kedd

Kenyér Zero-6 lisztből


Az előző diétás kenyér próbálkozásom után kaptam egy felkérést, hogy próbáljam ki a Zero-6 lisztkeveréket. Első gondolatom az volt, hogy visszautasítom, mert egyrészt nem akarok lisztkeverékekből kenyeret sütni, még akkor sem, ha azok diétásnak vannak kikiáltva, hiszen én épp azért (is) dagasztok itthon, hogy mindenféle adaléktól mentes kenyér kerüljön az asztalunkra, másrészt nem célom a blogot ilyen irányba vinni.
Végül aztán győzött a kíváncsiságom, hogy az előző kipróbált liszthez képest ez vajon mit tud, ráadásul azóta is kapom a segítség kérő leveleket olyanoktól, akik ezekben a lisztkeverékekben hisznek. Őszinte leszek, én sokáig megpróbáltam lebeszélni mindenkit ezekről, ajánlottam helyette olyan kenyereket, amik szinte csak rozslisztből és magvakból készülnek adalék nélkül, de legtöbbször hiába, valamiért nem hisznek azokban...
Ez a liszt, a Zero-6, jelentős mértékben csökkentett szénhidrát tartalmú Dia-Wellness lisztkeverék, ami igen gazdag élelmi rostokban, méghozzá kukoricarostban. Bővebben a lisztekről itt.


A csomagoláson az összetétel mellett annyi van feltüntetve, hogy 20-80 %-ban lehet keverni a hagyományos liszttel. magyarul, lehet próbálkozni kinek milyen arányban tetszik.
Első nekifutásra, az előző tapasztalatok miatt csak kis százalékban kevertem a kenyérliszthez keveréket. 35 dkg finomliszthez tettem 15 dkg Zero-6 lisztet, ehhez adtam 15 dkg öregtésztát és 1,5 dkg élesztőt. Kíváncsian figyeltem, hogy vajon milyen lesz a tészta dagasztás közben. Meglepően ruganyos volt, egészen úgy viselkedett, mint a hagyományos tészta. Annyi volt mindössze a különbség, hogy a magas rosttartalomnak köszönhetően több folyadékot vett fel. Nagyon gyorsan kelt. Kiborítottam, megformáztam, azt kell mondjam, nagyon jó volt vele dolgozni. Beletettem a jénaiba, hagytam kelni. Ismét csak rettentő gyorsan kelt, de ennek ellenére sehol egy repedés vagy szakadás rajta, a tészta tökéletes volt. Betoltam a forró sütőbe miután levizeztem és ugyanúgy sütöttem, mint a hagyományos kenyeremet. Akkorára nőtt, hogy szinte teljesen kitöltötte a 8 literes jénait, gyönyörű piros lett és még ki is cserepesedett. Mikor megvágtam igen laza szerkezetű volt, egyenletes, nagy lyukacsos bélzettel. Az illata más volt, mint a megszokottnak, de nem volt rossz. Megkóstoltam. Az ízétől ugyan én nem ájultam el, de egy ismerősöm, akit megkínáltam nem is vette észre először, hogy más kenyeret eszik. A laza, puha bélzet alapos rágást igényel, szintén a rostoknak köszönhetően, de egy diétás lisztkeveréknél ez nem is hátrány.
Következő alkalommal duplájára emeltem a Zero-6 keveréket a tésztában. Volt benne:

  • 35 dkg Zero-6
  • 15 dkg BL 80 kenyérliszt
  • 2 tk. só
  • 2 ek. olaj
  • 4 dl víz
  • 20 dkg öregtészta
  • 1 dkg élesztő
Mindenben ugyanúgy jártam el, mint a hagyományos kenyereimnél. A tészta még mindig remekül viselkedett és egészen nagyra nőtt. A héj már nem lett annyira piros és fényes, ki sem cserepesedett, de a bélzete egészen laza volt még így is. 

Mindez annak köszönhető, hogy a lisztkeverék tartalmaz guargumit és xanthant, amiket az élelmiszeriparban sűrítőanyagként és stabilizátorként használnak. Lehet tőle ódzkodni, de tény, hogy szinte minden élelmiszerben előfordulnak. 
Egy biztos, nekem ez a kenyér sokkal ehetőbb és élvezhetőbb volt, ha muszáj választanom. De én inkább maradok a saját magam sütötte, jó rozskenyérnél!

21 megjegyzés:

t3v, az okostojas írta...

én sem értem, mi értelme a lisztmentes lisztnek. akkor az illető ne egyen kenyeret, és kész. szénhidrát egyébként gyakorlatilag mindenben van több vagy kevesebb, és pl. a tartós, hatékony szellemi munka (összetett) szénhidrátok nélkül elképzelhetetlen.

Kriszta írta...

Én örülök, ha ilyeneket is kipróbálsz. :)
Okostojásnak meg annyit mondanék, hogyha cukorbeteg lenne, akkor Ő is keresné a megoldást, hogy mi maradhat az ételeiben meg az átlagból... Azért az eléggé gáz, hogyha soha többet nem tudsz egy falat kenyeret, krumplit, rizst, tésztát sem megenni. Gondolkodni kellene, mielőtt elítél egy olyan betegséget, mint a cukorbetegség. Ez nem olyan, mint a dohányzás, és elhatározás kérdése. Emberek vagyunk, könyörgöm!!!
Ha csak nagyon minimális mennyiségű szénhidrátot ehetsz, mert az életed függ tőle (!!!), akkor igen is meggondolod még plusz egy alma elfogyasztását is, nem még, hogy egy (fél) szelet kenyérét. Meg szó sem róla, hogy kb. 1 szelet kenyér szénhidráttartalma annyi, hogy az mellé egész nap szinte semmit sem ehetnél... Az nem megoldás, hogy aki beteg, az soha többet ne egyen kenyeret, meg ezt, vagy azt... :S

Balogh Nóra (Lucamami) írta...

Igen, én sajnálom a cukorbetegeket, mert nagy önmegtartóztatással jár. Na nem azokat, akik azért lettek betegek, mert kilószám zabálták a cukros dolgokat. Van egy ismerősöm. PCOS-es és inzulinrezisztenciája volt. És amikor "nem volt éhes" letolt 3 malomkerék méretű kenyérszeletet ujjnyi vastag Nutellával. Azóta már cukros is. Na ő az, aki azóta is azt hiszi, lehet "büntetlenül zabálni" . Bocsánat a kifejezésért, de a napi 2-3 Norbi fánk, fél kiló kalács, 1kg joghurt és egy-két üveg befőtt a sima étkezés mellett szerintem az. Lehet, hogy a cukra miatt nem lesz beteg, de ez a töménytelen mennyiségű adalék és mesterséges édesítő úgy is kinyírja...
Én inkább eszem rozsos, tk kenyeret. Mértékkel persze! :-)

Zebi írta...

Szia Limara,

Akkor most már tényleg jöhet a Kilófaló liszt. Ahhoz nem kell adni semmit, semmi adalékanyag sincs benne, csak az a pár összetevő, ami egyébként külön-külön is beszerezhető bármelyik bioboltban ::))

Üdvözlettel,

Ábrahám Imre (Zebi)

Névtelen írta...

T3v-nek: ha neked is olyan betegséged lenne(inzulin rezisztencia), hogy csak bizonyos gramm, rostban gazdag , lassan felszívódó szénhidrátot ehetnél naponta, talán elgondolkodnál...

Limara írta...

Hát egyet biztosan nem szerettem volna, veszekedést szítani ezzel a kenyérrel!
Azt gondolom, hogy t3v nem a cukorbetegekre, hanem a fogyókúrázókra gondolt!

Névtelen írta...

Kedves Limara!

Régóta figyelemmel kísérem már a blogodat,és szeretnék először is gratulálni! Nagyon örülök, hogy az Master Mix mellett kipróbáltad a Zero6 lisztkeveréket, mert én már 4 éve élek ezen szénhidrát csökkentett étrend alapján, nagyon sokat próbálkoztam már az Master Mixel, de nem vált be nekem sem, viszont a zero6-al mindent meg lehet tényleg sütni, én megszoktam már az ízét, de általában ismerősök sem nem érzik a különbséget.
Egyébként már több recepted sütöttem meg zero6-al, és eddig minden sikerült, finom lett. :)

Üdvözlettel,

Beus

t3v, az okostojas írta...

"Azt gondolom, hogy t3v nem a cukorbetegekre, hanem a fogyókúrázókra gondolt!"

így van. ezért elnézést kérek, ha a diabéteszesek lelkébe léptem volna - van közeli családtagom, inzulinos meg diétával karbantartott betegséggel is, tudom, milyen áldozatokkal jár.

a csapból is a szénhidrátmentes fogyókúrák folynak, pedig egyszerűen csak nem kellene túl sokat enni...

Szemi írta...

Limara, nagyon rendes vagy, hogy annak ellenére, hogy nem nagyon hiszel ezekben a keverékekben, mégis kipróbáltad, és megosztod másokkal is a tapasztalataidat.
Sokaknak segítesz ezzel, hisz tényleg vannak betegek, akiknek nem sok más választásuk van. Aki szereti a kenyereket, tésztaféléket, azoknak nagyon nehéz, ha ezt valami okból drasztikusan csökkentett mértékben fogyaszthatják csak. Nekik ez nagyon jó alternatíva. Ha hozzájutok ehhez a liszthez, én is kipróbálom majd. Addig is elmentem a receptedet.Köszönöm! :)

Viki írta...

Limara kérlek segíts ! Engem is nagyon közelről érint a szénhidrátokhoz való viszonyom. (már kb 1 éve nem ettem kenyeret, de nagyon hiányzik) S akkor most jön a kérdés az összetevőknél. Végülis milyen arányban raktad a sima és a Zéró6 lisztet? Köszönöm, ha válaszolsz. S még annyit, hogy hol lehet kapni ilyen lisztet? (bio boltban esetleg?)

Limara írta...

Sziasztok! Köszönöm szépen!:)
Az én szemem előtt is a cukorbetegek jártak, amiért kipróbáltam, annál is inkább, mivel sajnos édesanyám is érintett.

Viki! Ahogy írtam fent. 35 dkg Zero, 15 dkg BL 80 és 20 dkg öregtészta.
Te nagyon ügyes kenyérsütő vagy, ez a liszt nagyon jól működik minden recepttel.
A webáruház a szövegben fent van, ha a pirossal kiemelt itt szóra kattintasz, oda jutsz:)

Béres Andi írta...

Szomorú milyen emberek vannak.És ha egy diétázó szeretne kenyeret enni?Nem teheti soha?Én is ezeket a termékeket fogyasztom én eszem a belőle sütött kenyeret,tésztát stb.Miért kell nekem csak zöldségen és párolt húson élni?Ja azért mert diétázok?Megtehetem úgyis,hogy semmiről nem kell lemondanom.Mi lenne ha elfogadnánk,hogy vannak alternatívák és nem is rosszak.A DW termékek nagyon jók,használhatóak,és remek dolgok készülhetnek.készülnek belőle.Azt hiszem én az élő példa vagyok erre,hogy lehet ezt csinálni,lehet enni kenyeret és nem kell levegőn élni.Jelzem 33 kilót fogytam és nem vagyok cukorbeteg!!!!!!.

t3v, az okostojas írta...

hát, rohadtul szégyellem magam :)
mintha azt mondtam volna, mindenből, de kevesebbet.

Boldog Ági írta...

Zseniális! Nagyon örülök, hogy ilyen témát is érintettél! Valóban akár fogyókúrázó, akár speciális betegségben szenvedő az illető fantasztikus ez a tipp. Köszönöm! Szép napot!

JD írta...

Sziasztok, Kedves Limara!
Akár cukorbetegeknek, akár fogyókúrázóknak, köszönöm, hogy foglalkoztál a témával.
Én sütöttem már Zero6 lisztkeverékből fele-fele arányban és Kilófaló lisztkeverék kenyérhez-ből is kenyeret, nekem utóbbi vált be. Ahhoz nem kevertem sima lisztet, de nagyon jó volt vele dolgozni és a kész kenyér is jobban ízlett. Nem utolsó sorban ebből 1 kg kerül annyiba, mint a Zero6-ból fél kiló.
Kinek ez, kinek az :)

Medora írta...

Köszi, hogy ezt is kipróbáltad helyettem! Így sokkal könnyebb.

Viki írta...

Limara ! Köszönöm szépen. Megyek kutatok, hátha közel hozzánk lehet kapni is.
Bár már én annyira leszoktam a kenyérről, hogy lassan nem is emlékszem az ízére.

paariza írta...

Látom ez a téma nagy vihart kavart . Szerintem is jól tetted , hogy foglalkozol ezzel a témával is . Nem csoda , hogy az emberek megkavarodnak a rengeteg és sokszor ellentétes , legtöbbször pedig észrevétlenül üzleti érdekek által favorizált "egészséges" étkezés áramlatai között . Mindenkinek magának kell eldönteni mit tart jónak .Én a magam részéről Limarával értek egyet , maradok a szokásos tk. liszteknél , bár azokról is olvastam már horrorisztikus történeteket . A mindent mértékkel elvvel is egyetértek . Azt is jó dolognak tartom , hogy aki nem fogyaszthatna kenyeret , de szeretne , nekik is legyen alternatíva . Mivel kb. minden 10. évben kitalálják , hogy amit eddig fogyasztottunk az rettenetesen káros volt , ezért mindent rettegve kellene fogyasztani . Ehhez már öreg vagyok . Mindenkinek saját elképzelése válljék egészségére.

panka írta...

Azoknak akik nem tudjak miert is kell sajnos ez a lisztkeverek. Vannak az egyes tipusu cukorbetegek. Az en kislanyom is az. Ez genetika. Sajnos nem tehet rola. Egy virusfertozes hozta elo nala. 11 eves. Napi otszor inzulinozza magat, es szamolja a szenhidratot. Oeg egy almat sem ehet nelkule, nem hogy pekarut. Kedves negativ kommentelok. Megis mit egyen egy gyerek??? Egy hos. Mindent betart, de igen o is megkivan egy szelet kenyeret, egy darab kalacsot. Nem tett semmit amiert ezt kapta az elettol. Vekony testalkatu, sosem evett egeszsegtelenul a diab elott sem. Gondolkodjatok el ezen. Gondoljatok bele mit erezhet o.

Unknown írta...

Kedves Limara!
Végig olvasva a megjegyzéseket.... sokan vagyunk-sokfélék!
Én megsütöttem /már háromszor/ és nekem nagyon bejön. Ez az adag kettőnknek a leányzómmal 3-4 napra elég, és ami a legjobb benne, hogy a negyedik napon is pont olyan, mint az első napon. -nem olyan, mint a bolti, nem szárad ki, nem morzsálódik-
És hát persze a vekni formázásod segítségével ráadásul kenyér formája is van :)
Nagyon köszönöm a receptet:
csmoncsi

Horváth Nikoletta írta...

Én diétázom,életmódot váltottam,de nem szeretem a teljes kiőrlésű kenyereket,így én is ezt a lisztet használom már nagyon régóta felesbe sima liszttel vagy a Dia Wellness sütőlisztet.Nem elsősorban csaka fogyás a célom,de a hízás sem,ezért tökéletes vele a kenyér.Mostanában már zab,szezámlisztet is használok kenyérhez,persze azokat viszont már nem kell,nem is lehet keleszteni.Pizzatésztát viszont mindig Dw lisztből csinálom,mert én is párom is sőt anyukám és nagymamám is szereti.Utóbbi inzulinos cukros,nem könnyű rávenni arra,hogy megegye ,amit ehet is.Utoljára megevett egy jó kis cukros,csokis margarinkrémes sütit,fel is ment a cukra 21-re,így az a Dw negyedannyi cukorhelyettesítőt is veszem magamnak is,meg neki is! Szerencsére az íze is teljesen jó,nem venni észre különbséget!