2012. április 11., szerda

Fokhagymás-kacsazsíros kenyérlángos


Ezt a jó kis kenyérlángos még az ünnepek előtt követtem el. Kicsúsztam az időből és nagyon sokára készült volna el a kenyér, a fagyasztóból meg elfogyott a vésztartalék. Így bedagasztottam egy egyszerű kenyértésztát, lepényeket formáztam belőle, megkentem fokhagymás kacsazsírral és pillanatok alatt kisütöttem a sütőben. Medvehagymás túrókrémmel ettük.
Persze az igazi a kemencében sütés lett volna, úgy, ahogy régen nagyanyáink készítették. Amíg a kelesztőkosárban keltek a kiszakított tészták, addig ők is készítettek pár lepénykét, amit megsütöttek a forró kemencében a gyerekek legnagyobb örömére.
Hozzávalók:
  • 50 dkg kenyérliszt
  • 1,5 tk. só
  • 2 ek. olaj
  • 20 dkg öregtészta vagy kovász
  • 3 dl víz
  • 1 dkg élesztő
Öregtészta vagy kovász nélkül is elkészíthető, egyszerű élesztős tésztából, de ebben az esetben az élesztő mennyiségét duplájára kell emelni.
Az összes hozzávalót belemérjük a kenyérsütőgép vagy a dagasztógép táljába, és bedagasztjuk a tésztát. Áttesszük kelesztőtálba és 30-35 percig kelesztjük. 
Ezután enyhén lisztezett felületre borítjuk, 8-10-12 darabba vágjuk attól függően, mekkora lepényeket szeretnénk, majd a tésztát gömbölyítjük, azaz kis gombócokat sodrunk belőlük. Letakarjuk és 10-15 percig pihenni hagyjuk.
Ezután a gombócokat lepény formára széthúzkodjuk.

Lepényenként 1 ek. puha kacsazsírban elkeverünk egy-két zúzott fokhagymát és megkenjük vele a tészták tetejét. 
Kb. 25-30 percig hagyjuk még kelni, ezalatt a sütőt előmelegítjük 200 fokra.
A megkelt lepényeket pirosra sütjük, nekem elég volt 15 perc. Érdemes figyelni, mert a fokhagyma könnyen megéghet, ha sokáig hagyjuk.

Medvehagymás túrókrémmel kínáltam.


18 megjegyzés:

Gabriella írta...

Imádom a kenyérlángos mindenféle formáját. Fokhagymásan meg pláne, hisz' fokhagymarajongók vagyunk! :) Medvehagymás túrókrémmel meg isteni lehetett... :)

Névtelen írta...

MARCSI, nagyon guszti! ilyet meg nem keszitettem.majd megprobalom.Nyammi-nyammii!

Kála írta...

Eszméletlenül jól néznek ki! Ráadásul imádjuk a kenyérlángost családostul - úgyhogy ment az elkészítendők listájára :-).

Névtelen írta...

Aztamindenit!
Nagyon jól néz ki!Egy kis bableves mellé...........jó fokhagymásan....

Anazar írta...

Ez nagyon tetszik!

Névtelen írta...

Holnap ez lesz az ebéd egy jó kis gulyás leveshez. Puszika a receptèrt. Eva

paariza írta...

Ez nagyon csábító , érzem is az illatát .

Raindrop írta...

Akarom!

aniko66 írta...

Van én nekem kacsazsírom, fokhagymám, lisztem - étvágyam! -, de akkor most egy egész kocka élesztő kell az 50 dkg liszthez? :)

Chef Viki írta...

Jaaaaaaj, annak idején Mama sütött ilyet, mikor a lányai kicsik voltak! Hajnalban kelt, teknőben kenyeret dagasztott kézzel, kemence befűt, és a kenyérből kimaradt tésztából csinált ilyet - kb. 40-45 évvel ezelőtt...

Meg fogom idézni, azt hiszem :-)

Limara írta...

Köszönöm szépen, nagyon örülök, hogy tetszik! :)

Anikó! Nem, hol olvasol ilyet? 1 dkg, azaz 1/5-öd élesztő kell ha kovászt is használsz és 2 dkg, ha csak élesztővel készíted!

Névtelen írta...

kicsit továbbgondoltam a receptet (ugye nem baj?:D). egész vékonyra nyújtottam a gombócokat, és megkenés után feltekertem, mint a beiglit. karikára formáztam, a tetejüket nagyon vékonyan lekentem, ollóval megcsipkedtem úgy kelesztettem még 20 percet. most sülnek.

Limara, szeretnék tanácsot kérni. burgonyás cipót sütöttem, de most eléggé szétrepedezett körben. lehetett attól, hogy idő híján a krumpli melegen ment bele?
hol veszed az aszkorbint? velem közölte a patikus, hogy többet nem adhatnak ki valami új törvény miatt.
köszi

paloma írta...

Kedves Limara, én is szeretnék ötleteket kérni!
Most kezdtünk el lángost gyártani gyorsbüfénkben.
Tudnál ötleteket adni, h a hagyományos 3 fajtán kívül még mivel próbálkozzunk?
Előre is köszi a választ!
Itt az emailcímem is: mathecsalad2@gmail.com

enenga írta...

Szia!Nem tudom,hogy az ilyen híres blogok benne vannak-e az ilyen játékokban.Ha igen,akkor kérlek nézz be hozzám,van egy meglepetésem:http://cukigyo.blogspot.com/2012/04/sokoldalusag-dijat-kaptam.html

helena26 írta...

Nagyon kellemes volt látni azt a lángost! Nekem a gyerekkoromat idézte fel. Az én anyukám és a nagynénim kemencében szokták sütni a kenyeret.Mindíg együtt sütötték és mi gyerekek meg csak néztük,esetleg segítettünk megtartani a lapátot,amin a kenyér volt,hogy mielőtt betolják,megkenjék vízzel.
Ilyenkor mindíg volt lángos. Kacsazsír,főtt törött krumpli és sajnos már nem emlékszem pontosan rá,hogy tejföl is volt-e benne.
Isteni volt!

Olgis írta...

Nagyon guszta, nekem van kemencém és abban finomra sül.Kapor is kerül a tetejére.
Nagyon jó, hogy itt vagy, a blogodból sokat tanulunk.
Üdv,Olgis.

Mangu írta...

Tegnap "elkövettem" a lángost, de valamit jócskán elbénáztam :-(. Kenyérsütőgépben dagasztottam és kelesztettem, azt hiszem, túlkelt, mert keksz-szerűen törős-kemény lett a végeredmény. Kacsazsírom nem volt, olívaolajjal kentem meg. A sütőben 200 fokon sütöttem, 15 percig, csak kicsit rózsaszín lett (gondolom az olajtól nem pirul), nem mertem tovább bent tartani, de így is szárazka lett. A sütőbe kellett volna vizes edényt is tennem? Nagyon köszönöm előre is, ha tudsz tippeket adni! :-)

Limara írta...

Igen, jól gondolod, alaposan túlkelt a tésztád, azért nem pirult és azért lett törékeny, száraz. nem szabad bekapcsolt kenyérsütőgépben keleszteni, én még a dagasztást is nyitott tetővel végzem....