2012. július 11., szerda

Slanac "összetapadt ujjacskák"


















Horvátországból kaptam egy nagyon kedves levelet, benne egy recepttel, aminek nagyon megörültem. Egy puha, sóval meglocsolt kifli receptjét kaptam, amit itt a helyi albán pékségben is lehet kapni (ami nem az én üzletem, rosszul tudják néhányan!).
Már többször megfordult a fejemben, hogy kikísérletezem a tésztáját, de eddig mindig elmaradt. Hát most házhoz jött a recept.
Ma megsütöttem, nagyon finom lett!
A receptet bemásolom, úgy, ahogy én is kaptam:


Hozzávalók (kb. 15 db, 20 cm-es slanachoz):

  • 500 g félfehér finomliszt  (vagy másfajta liszt)
  • 1 teáskanál só
  • 1 teáskanál cukor
  • 1 csomag instant élesztő (vagy 2,5 friss)
  • 50 ml olaj
  • ½ doboz tejföl (180 g-os doboz)
  • 260-270 ml langyos víz


Sós öntet a „kiflik” tetejére:

  • 2 evőkanál liszt
  • 1 teáskanál só
  • Víz


Elkészítés:

  1. A lisztet összekeverjük az élesztővel, hozzáadjuk a sót, a cukrot, a tejfölt és az olajat. Lassan hozzáadjuk a vizet, és finom tésztát gyúrunk. A tésztát meleg helyen, letakarva (fóliával a legjobb) kelesztjük 30-40 percig.
  2. A megkelt tésztát 2-3 részre osztjuk. Mindegyik darabot többször (kb. 10-szer), magasról ráejtjük a munkaasztalra. A tészta ledobálása puhábbá és könnyebbé teszi a tésztát.
  3. Kb. 15 darab, 20 cm-es "ujjacskát" formázunk belőle, és sütőpapírral bélelt sütőlapra tesszük őket, egymás mellé (hogy kicsit összetapadjanak, de nem szabad őket összenyomkodni, ahogy megkelnek, maguktól összetapadnak). Ízlés szerint hosszabb „kifliket” is lehet csinálni belőlük, és nem muszáj összekapcsolni sem őket. Ruhával letakarva, 20 percig kelni hagyjuk.
  4. Sós dekoráció: Összekeverjük a lisztet és a sót, és folyamatos keverés mellett hozzáadjuk a vizet. Egy kicsit sűrűbb tésztának kell lennie a palacsintatésztánál.
  5. A „kifliket” 200 fokon sütjük 5 percig, majd kivesszük őket, ráöntjük a sós öntetet, és visszatesszük őket a sütőbe,  és még 10 percig sütjük. Az utolsó két percben csak felülről sütjük, hogy szép színt kapjanak. Amikor kisült, letakarjuk száraz ruhával, hogy megpuhuljon a héja.
Tulajdonképpen mindent így készítettem. porélesztő helyett 2,5 dkg frisset használtam, de ebben a hőségben majdnem megjártam mert 20 perc alatt épp csak nem kelt túl. Legközelebb amíg ilyen extrém az idő csak 2 dkg-ot teszek bele.
1 tk. só nekem kevés még akkor is, ha a tetejére is kerül só. Így ha azt szeretnénk, hogy sós legyen a tészta, akkor 1,5 tk. só kerüljön bele, de ha édeskésnek kívánjuk, akkor a cukor mennyiségét emeljük meg 1 evőkanálra, de ebben az esetben főként elég a 2 dkg élesztő.
Én 5 perc után még nem mertem kinyitni  a sütő ajtót, 10 percet vártam mielőtt a só rákerült volna..
A megkelt tésztát elfeleztem, megcsapkodtam, majd 8-8 darabba vágtam a felező technikával. így lett 2 db péksütim, ami 8-8 ujjacskából állt...






















Köszönöm szépen a receptet!

20 megjegyzés:

Éva írta...

Nagyon guszta, jó kis recept! Szeretem a pereceken is a sós öntetet finom lehet! Elraktározom a receptet és kipróbálásra! Köszi!

Blogkonyha írta...

Nagyon guszta! Sütöttem már ilyet, nálunk "Sós négyes"-ként ismert... Tényleg finom, hasonlít a sós perechez.

Mangu írta...

Limara, gondban vagyok :-)! Most akkor a kürtőskalácsot vagy a slanac-ot süssem meg? Mármint, holnap, mert állítólag végre lehűl az idő annyira, hogy újra lehessen sütni! :-)

lex írta...

Szia Limara! Véletlenül nem Zeno pékség van felétek? Nálunk így hívják az albán pékséget, láttam már több üzletét, aztán hátha ez egy lánc? :)

Ezt a péksütit meg milyen jó lehet langyosan elrágcsálni egy bögre hideg tejjel ^^

Limara írta...

Köszönöm! :)

Nem, ha jól tudom ennek Lindi a neve...

Ivett írta...

Szia! Mit értesz felező technika alatt? KÖszönöm :). Ivett

Limara írta...

Ivett! Nagyon egyszerű, mindig a meglévő tésztát felezzük. Először az egy egészet vágjuk ketté, majd a két felet felezzük, így lesz négy, majd azokat is felezzük. addig míg a megfelelő darabszámot kapjuk. Ezzel a technikával egyforma tésztadarabokat kapunk, sokkal inkább, mintha az egész tésztából kezdenénk levágni kis darabokat...

Lazac írta...

Ez a kifli az unokáim nagy kedvence, nálunk a bosnyáknál lehet ilyeneket kapni. Köszi a receptet, feltétlenül meg fogom csinálni. :)

Névtelen írta...

ma estére megsütöttem, fél 8-ra lett kész, kőkemény volt a teteje, és tényleg puhítja a letakarás. Most este 8 óra és eszem az elsőt,puha a teteje és nagyon finom. Köszi

Julika írta...

Ahogy megláttam a képet rögtön rávágtam, hogy ez olyan mint a Sós négyes. Ugyanis nálunk is van egy albán pékség és Ők árulnak ilyet.

Judit írta...

Óóó, nálunk is van albán pékség és itt is kapható a Négyeske, sőt ők ebből a tésztából készítenek csurgatott kiflit is, amiből együltő helyemben meg tudok enni hármat... Nagyon köszönöm a receptet!!!

Ivett írta...

Nagyon köszönöm a gyors,és precíz választ!! Ivett

Márti írta...

Pedig nyithatnál egy pékséget, ilyen fantasztikus, változatos repertoárral!

Névtelen írta...

Tegnap éjszaka lett kész, és mit ad Isten: ma reggel csak a morzsa maradt! (igaz öttagú a család)
Kösz a receptet, biztosan még sokszor elő lesz véve...

k_renáta írta...

Ma délután megsütöttem és isteni finom lett. A víz helyett véletlenül tejet raktam bele és szerintem így is finom, puha lett. Ezer köszönet a receptért :)

bake!Ann írta...

Szia Limara! Nálunk Dini a neve az albán pékségnek, és pontosan ilyen kis "ujjacskákat" árulnak, amit nem lehet abbahagyni:-) Holnap én is sütök, köszi a receptet!

Czkriszta írta...

Limara, az normális, hogy a bedagasztott tészta szinte olyan híg mint a nokedli tészta?

Névtelen írta...

Kedves Limara!
Pénteken reggel megsütöttem ezeket az "ujjakat" este ismétlést kellett sütnöm. Nagyon ízlett a családnak.
Itt szeretném megköszönni a sok-sok receptet, amit a blogodról kimásoltam és a család nagy-nagy megelégedésére sütögetek.

Névtelen írta...

Nagyon megörültem a fenti receptnek, és fél adaggal ki is próbáltam.

Szeretném megkérdezni azokat, akik elkészítették az "ujjacskákat", hogy nekik szép barna lett a teteje? Én egy egyszerű gázsütőn sütöttem, és csak az aljának lett színe. Felül olyan volt a színe, mint a nyers tésztának... pedig a tészta átsült. Én végig a sütő felső részén sütöttem. Lehet, hogy ez volt a baj?

Limara írta...

Nem, sajnos túlkelt a tésztád. Ha nem akar pirulni, az a túlkelesztés tipikus tünete!